Filosofia a secundària: una experiència, una expectativa
12/04/2012
Article sobre l’ensenyament de la Filosofia als estudis de Secundària, que es veu novament amenaçada de retalls horaris
Cliqueu aquí sota per obrir: Article a El Periódico 12.4.12: “Una experiència, una expectativa”
Per raons tècniques, només és possible l’accés a la versió en castellà. Si voleu llegir l’original català:
**Filosofia a secundària:
una experiència, una expectativa **
Tinc un
record molt especial dels primers dies de curs a les meves classes de
filosofia com a professor d’institut. Evoco aquest antic record personal
perquè espero que ajudi modestament a entendre l’expectativa social que el
seguirà. Aquest record són les mirades, entre incrèdules i
estupefactes, dels més de quaranta nois i noies que a cada aula seien davant
meu. Les mirades començaven sent sobretot incrèdules: i és que no podien
creure que la realitat comencés, gairebé des del primer dia, a desmentir el
tòpic de la filosofia abstracta, difícil i inútil; i esdevenien de seguida
estupefactes, perquè una molt específica sorpresa desbordava totes les
previsions. Al cap de pocs dies ja eren mirades plenes d’un interès viu i
sostingut. Resultava que aquella assignatura els estava parlant de la vida,
cosa insòlita, perquè les altres no les veien prou lligades a la seva
existència atès que els respectius objectes d’estudi –números, lletres,
animals i plantes, elements químics, fets de la història, etc.- s’havien
enfilat en la categoria de saber segur, de continguts acabats, de fórmules i
dogmes incontestables. Eren un fet indiscutit, amb raó o sense. El mateix
tòpic que castigava la filosofia en un sentit –com a estranya i abstracta-,
mostrava comprensió amb les altres matèries en el sentit invers –com a
normals i concretes-.
La filosofia els parlava, però, de la seva pròpia vida. Perquè
l’atracció per les trampes del llenguatge i les condicions del bon coneixement
tractades per la lògica i l’epistemologia, o l’interès per la condició
subjectiva humana –de les emocions a la intel·ligència i l’inconscient- de la
psicologia, o la preocupació pel repte de la llibertat i els valors de l’ètica
i per les grans qüestions metafísiques toquen de ple el nervi de l’existència
de totes les persones, i més en l’edat adolescent. La meva experiència de
l’ensenyament filosòfic a secundària en aquestes condicions va ser –i la
sentia compartida per molts estudiants- una experiència de singular valor
vital, netament educativa, essencialment humanitzadora. Què ha anat passant des
d’aleshores? La filosofia ha vist com se li aprimava la seva presència en
l’ensenyament secundari, batxillerat inclòs. El més trist és que a l’horitzó
proper hi ha amenaces serioses, més que d’aprimament, d’estricta anorèxia
filosòfica. Greu error: justament aquesta anorèxia –‘manca de desig’,
etimològicament- contradiu la convicció de sempre que el desig de saber
–expressió d’origen aristotèlic- defineix i estimula la naturalesa pròpia dels
humans. Aquest desig no és banal i transitori, sinó profund i permanent, i no
se satisfà amb pura informació o amb simples competències tècniques ni
pragmàtiques: des de Plató tota la tradició filosòfica i científica accepta
que el saber genuí, el de millor qualitat, és el saber que ell en deia
‘synoptikon’, global o de conjunt, el que pot proporcionar precisament la
filosofia; o la ciència quan va al fons dels seus reptes. Avui, encara més que abans, es percep de fons
una expectativa social, gairebé una ansietat, d’afrontar la nova complexitat
del món, que mira la filosofia com un instrument valuós. Perquè avui el
coneixement del món tendeix a construir-se i ensenyar-se fragmentàriament i la
filosofia proporciona visió de conjunt, capacitat de relació i de síntesi;
perquè el nostre món digitalitzat i internàutic ens buida al damunt una allau
constant de dades, d’informació desordenada i acrítica, i la filosofia
exerceix el pensament crític i facilita habilitats d’interpretació
indispensables per fer-ne veritable coneixement; perquè la creixent liquidesa
cultural del nostre món demana una capacitat analítica i adaptativa –gairebé
*natatòria, *per surar en el fluid accelerat de l’existència- i la filosofia
és qui ens hi pot entrenar; perquè la pluralitat i la mobilitat dels valors
demanen una formació filosòfica del sentit ètic i estètic de la nostra
existència en llibertat; la qual, d’altra banda, exigeix un ensinistrament de
la capacitat reflexiva i dialògica, pròpia de la pràctica filosòfica, que
acompanyi els joves en el seu difícil procés cap a una sòlida autonomia en
l’ordre personal i cívic. Les persones responsables de governar l’educació dels nostres joves
no haurien de defraudar aquesta expectativa que, a més, resulta ser
essencialment educativa –o educadora d’allò que és essencial- i que, lluny
de ser arcaica, és netament actual com ens ensenya, entre molts d’altres,
Edgar Morin, excel·lent pensador de la complexitat contemporània. Tot fent
apel·lació a la formació filosòfica de joventut dels nostres governants,
convidem-los a ponderar com la combinació d’un món progressivament complex i
d’unes aspiracions educatives serioses que tots compartim no demana menys sinó
més aprenentatge filosòfic. Pensem-hi.
**Joan Manuel del
Pozo****
Professor de
Flosofia de la UdG*****
Exconseller d’Educació i Universitats*****